JUST NU UPP TILL 25% RABATT

5 myter om sömn

Vi på The Nap Lab hör många myter och lösa uppgifter om sömn.

Vi reder här ut fem vanliga påståenden och missuppfattningar om sömn.

1. Om man har sovit dåligt några nätter kan man kompensera för dem senare.

Experterna är eniga om att de flesta vuxna behöver 7 till 9 timmars sömn per natt för att fungera optimalt. Om vi inte får den sömnen uppstår ett underskott som snabbt leder till negativa konsekvenser och påverkar hälsan.

2. Sömn är inte så viktigt. Man klarar sig på några timmar per natt.

Det finns stora mängder forskning som visar att sömn är extremt viktigt för att vi ska fungera och prestera på den nivå vi vill och behöver. Sömn är lika viktigt för vår hälsa som en balanserad diet och fysisk aktivitet.    

3. Att titta på TV just innan sömn hjälper en slappna av.

Alla större intryck som sker innan man somnar tas med i sömnen och påverkar sömnen negativt.

4. Alkohol hjälper mig att sova bättre.

Alkohol kan hjälpa vissa att somna snabbare, men påverkar kvaliteten sömnen negativt.

5. Hjärnan kan snabbt ställa om och anpassa sig till ett nytt sömnschema

Om vi byter arbetstider eller reser till en plats i en annan tidszon behöver kropp och hjärna tid på sig att ställa om. Skiftet påverkar sömnen negativt.

Äldre inlägg
Nyare inlägg

Lämna en kommentar

Notera att kommentarer måste godkännas innan de publiceras

Stäng (esc)

Popup

Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Varukorg

Din varukorg är tom
Handla nu